Jeszcze do niedawna większości osób wydawało się, że media społecznościowe to zwykłe, proste zabawki do spędzania wolnego czasu. Kiedy okazało się jednak, że odpowiednie targetowanie treści na Facebooku może wpływać na wyniki wyborów w różnych państwach świata, zrozumiano, że social media to potężne narzędzie komunikacyjne. Z tego artykułu dowiesz się, jak wykorzystywać statystyki do planowania i analizy działań marketingowych w mediach społecznościowych.
Polubienia, udostępnienia, komentarze
Dane statystyczne najczęściej wykorzystywane do analizy rezultatów działań marketingowych w social media to przede wszystkim różnego rodzaju aktywność użytkowników. To, ile polubień, udostępnień i komentarzy uzyskały publikowane przez nas treści organiczne i nieorganiczne to najważniejsza statystyka, bo to te wskaźniki najczęściej decydują o skuteczności działań. W zależności od platformy społecznościowej, możemy określać różne cele, na których ma koncentrować się każda płatna kampania. Jak mogliście już dowiedzieć się z artykułu o Tik Toku (który serdecznie polecamy), portale społecznościowe dają nam także możliwość wyboru formatu kampanii. Jedną z najlepszych dróg do wykorzystania takich podstawowych danych w analizie konwersji jest wykonanie testu A/B (A/B testing) albo bardziej złożonego testu multiwariacyjnego. Polegają one na równoczesnym testowaniu ekspozycji dwóch kampanii dla tego samego produktu, ale różniących się jednym elementem od siebie. Wówczas, poprzez porównanie wyników wszystkich testowanych kampanii, możemy ocenić, który sposób dotarcia do naszego targetu był najefektywniejszy.
Dane demograficzne
Możliwość zbierania szeroko rozumianych danych demograficznych w social media wywołała wielką debatę i serię zmian w polityce prywatności mediów społecznościowych. Z perspektywy marketera dostęp do takich danych służy wyłącznie komfortowi każdego użytkownika. To dzięki bazowym danym metryczkowym (lokalizacja, wiek, płeć, czas aktywności na platformie) możemy na tyle precyzyjnie dopasować grupę odbiorców, by content docierał do osób, które faktycznie prawdopodobnie będą nim zainteresowane. Dane demograficzne to statystyki służące przede wszystkim badaniom eksploracyjnym. Pozwalają one zdefiniować, jakie podstawowe cechy mają klienci czy konsumenci danego produktu, a więc i kto z danych usług korzysta rzadziej. Sama lokalizacja użytkowników może stanowić niezwykle cenną wiedzę. Mając twarde dane tego typu, możemy zlokalizować „czarne dziury”, w których określony produkt cieszy się z jakiegoś powodu mniejszym zainteresowaniem. Za pomocą takich analiz niejednokrotnie marketerzy mogli wykryć na przykład pewne niedopatrzenia w łańcuchu logistycznym.
Każdy portal zbiera dane inaczej
Warto wiedzieć, że statystyki w mediach społecznościowych dostępne z poziomu danej platformy różnią się od siebie. Ze względu na swój specyficzny profil Twitter czy Instagram mocniej koncentrują się na efektywności hashtagów. Ponadto, można też mierzyć i analizować mentions, czyli przywołania czyjegoś profilu przez innych za pomocą znaku @, a także chociażby zasięg. Ten ostatni wskaźnik jest kluczowy w przypadku koncentracji działań marketingowych na powiększaniu grupy odbiorców. Narzędzia do zbierania statystyk udostępniane przez portale mogą być mało intuicyjne, ale będą spełniać nasze wymagania do większości zastosowań. Jedną z najpopularniejszych wbudowanych usług tego typu jest Facebook Audience Insights będące częścią Facebook Business Manager.
Dane zbierane przez Facebooka dostarczą nam wiele ciekawych zmiennych do analizy. Portal sprawdza jakie grupy ludzi odwiedzają daną stronę, dzieli ich pod względem wieku, płci czy lokalizacji. Ponadto, możemy przeglądać również dane dotyczące samych postów i kampanii reklamowych. Bardzo podobnie wyglądają instagramowe Insights, które dostarczają nam statystyki w sposób analogiczny do Facebooka. Co istotne, aby uzyskać dostęp do Instagram Insights, musimy korzystać z konta profesjonalnego lub biznesowego – możemy ten tryb uruchomić w opcjach. Zmiana na konto profesjonalne odbywa się natychmiastowo.
Twitter korzysta z kolei z prostszego narzędzia Twitter Analytics, które nie wspomaga analizy wieloma danymi. Za pomocą Analytics możemy sprawdzać, jakie wrażenie robiły poszczególne tweety oraz kto zaczął w danym miesiącu obserwować nasz profil.
Choć Tik Tok jest w pewnym sensie najprostszą w swym zamyśle platformą społecznościową ze wszystkich tu wymienionych, to od strony analitycznej oferuje dosyć dużo. Samo TikTok Analytics przypomina narzędzie Instagrama, a w zasadzie są one niemal identyczne. Aby uzyskać dostęp do tych danych, potrzebne będzie konto biznesowe. Tryb ten z łatwością możesz ustawić w opcjach swojego konta.
Statystyki potrafią często brutalnie zweryfikować hipotezy czy intuicyjne założenia nieoparte na danych. Najważniejsze jest, by mieć świadomość, jak wiele może Twoja marka zyskać, jeśli swoje działania komunikacyjne i marketingowe poprzedzi analizą danych. Dobre agencje marketingowe zawsze zadbają o to, by jak najlepiej przeanalizować i wykorzystać zebrane informacje, a potem przedstawiać będą regularne raporty z działań. Dziś najlepszy marketing zawsze osadzony jest o dogłębne analizy danych, na podstawie których buduje się najskuteczniejsze kampanie.