Case study konkursu marki Naturalna Woda Mineralna Piwniczanka
Media społecznościowe i konkursy
Konkursy to mocno rozpowszechniony i chętnie stosowany sposób na pozyskanie ruchu na profilu marki w mediach społecznościowych. Kluczową wartością tego narzędzia, służącego docieraniu do szerszych grup odbiorców, jest jego zdolność do generowania tzw. aktywności organicznej, a więc działań użytkowników niewynikających z uruchomionej kampanii reklamowej. Nie znaczy to, że konkursów w mediach społecznościowych nie trzeba promować, ale dobrze skonstruowany, ciekawy konkurs będzie popularyzowany wśród użytkowników w modelu poczty pantoflowej. Startujący w konkursach chętnie bowiem wciągają do zabawy swoją rodzinę i znajomych, by w ten sposób zwiększyć swoje szanse na zdobycie nagród, a także po to, by wprowadzić przyjemny dreszczyk bezpośredniej rywalizacji pośród bliskich. Już kultowi dla polskiej kinematografii Kargul i Pawlak dowodzili przecież, że niewiele jest przyjemniejszych rzeczy od bycia lepszym od sąsiada – choćby i w błahej sprawie. To wszystko czyni konkursy relatywnie niskokosztową dla organizatora zabawą, która przekłada się na skok w statystykach ruchu na danym profilu. Warto zaznaczyć, że uczestnicy konkursu wygenerują ruch na stronie nie tylko w pierwszych dniach po otwarciu przyjmowania zgłoszeń. Ilość wyświetleń profilu w dalszych dniach także może być nieco wyższa ze względu na fakt, że część uczestników będzie wracać na stronę, by sprawdzić zgłoszenia konkursowe innych, a także po to, by sprawdzić czy opublikowano już wyniki.
Jak zwiększyć ruch za pomocą konkursu?
Wszystko to niewątpliwie składa się na skuteczny element komunikacji marketingowej, często dziś spotykany w mediach społecznościowych rozmaitych marek. Opisywany tu przypadek marki Naturalnej Wody Mineralnej Piwniczanka dotyczy konkursu na Facebooku na prostą rymowankę z użyciem słów spójnych z profilem tożsamościowym marki: woda, zdrowie, motywacja. Konkurs przyniósł oczywiście świetne statystyki: ponad 240 nowych polubień profilu, niemal 5,5 tysiąca aktywności, w tym aż 381 komentarzy i blisko 130 udostępnień posta konkursowego, którego łączny zasięg to prawie 62 tysiące unikalnych użytkowników. Oczywiście pomimo wygenerowanego ruchu organicznego istotne było precyzyjne stargetowanie kampanii reklamowej dla posta i odpowiednie dopracowanie strategii promowania. Niemniej jednak świetne wyniki wzrostowe aktywności to także prosty konkurs o jasnych zasadach. Niski próg wejścia, czyli inaczej łatwość zrealizowania zadania konkursowego, pozytywnie przekłada się na ogólne zainteresowanie konkursem. Ostatnie badania psychologiczne wskazują, że przeciętny czas skupienia uwagi człowieka na jednym wątku jest niezwykle krótki, dlatego też treść posta konkursowego musi być przejrzysta, a sam post od razu powinien dawać się zidentyfikować jako zapowiedź konkursu.
Trzy zasady dobrego konkursu
W projektowaniu różnych form komunikacji marketingowej zawsze musimy pamiętać, że naszym największym wyzwaniem jest zdobycie zainteresowania odbiorcy, ponieważ żyjemy w czasach bezprecedensowego szumu informacyjnego. Za każdym razem prowadząc działania marketingowe należy zadać sobie pytanie – czy dany przekaz jest dostatecznie ciekawy lub unikatowy, by wyróżnić się z tłumu treści? Właśnie dlatego najważniejszą zasadą tworzenia konkursów w mediach społecznościowych jest utrzymanie przejrzystości i prostoty. Im szybciej komunikat da się zidentyfikować jako konkurs i poznać jego zasady, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi, a im prostsze zasady, tym mniejszy opór przed wzięciem udziału. W dalszej kolejności pamiętajmy o precyzyjności i spójności. Ta pierwsza wiąże się ze szczegółowymi zasadami konkursu zawieranymi w regulaminie. Dokument ten nie powinien pozostawiać wątpliwości, kto jest organizatorem, na czym polega konkurs oraz jak dokona się jego rozstrzygnięcie. W ten sposób unikamy nieporozumień i negatywnych reakcji w trakcie i po zakończeniu zabawy. Spójność z kolei tyczy się szeroko ujętej charakterystyki marki. Konkurs to dobra okazja by zbudować i utrwalić wizerunek marki. W konkursie Piwniczanki odnosiły się do tego trzy słowa, które należało wykorzystać w zgłoszeniu. W skrócie – Piwniczanka to woda mineralna, która sprzyja zdrowiu i pomaga podtrzymać hart ducha, czy to w pracy biurowej, czy w sporcie. Otrzymujemy w ten sposób wizerunek marki wspierającej zdrowie, aktywność fizyczną i determinację w pracy.
Więcej treści marketingu spożywczego znajdziesz na wiadomoscispozywcze.pl