Droga do internetowej potęgi
Niepozorna aplikacja z nutką w logo służąca dzieleniu się śmiesznymi filmikami rzuciła już rękawicę w konkursie popularności nawet gigantom: Facebookowi, Youtube’owi i Instagramowi. W ciągu kilku lat swego istnienia TikTok stał się internetowym fenomenem, o którym już pisze się, że to „najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa” na świecie. W latach 2017-2019 pochodząca z Chin aplikacja z łatwością prześcignęła w liczbie użytkowników większość istotnych marek tego segmentu rynku cyfrowego, takie jak LinkedIn, Twitter czy Pinterest. Jeszcze nie tak dawno awangardowy Snapchat został daleko w tyle – dane dotyczące liczby użytkowników poszczególnych platform różnią się w zależności od źródła i metody zbierania danych, ale mówimy o co najmniej dwukrotnie większej grupie korzystającej z TikToka w porównaniu ze Snapchatem. Trzeba raczej otwarcie powiedzieć, że aktualnie bezpośrednią konkurencję stanowi Instagram, którego kierunek rozwoju jednoznacznie świadczy o tym, że czują tam już za sobą oddech doganiającego ich TikToka. Nie można wykluczyć, że Instagram w końcu zostanie wyprzedzony, ale tak czy inaczej mówimy tu o skali ponad jednego miliarda użytkowników. TikTok to bez wątpienia światowy fenomen w kategorii aplikacji społecznościowych. Wystarczy spojrzeć na kilka liczba:
• Według raportu Gemius ponad 8 milionów Polaków miało styczność z tym medium, • Według raportu GetHero 40% respondentów sięga po aplikację od 1 do 5 razy dziennie, a 19% nawet więcej niż 15 razy, • Użytkownicy TikToka korzystają z niego ponad 2 godziny dziennie.
Przewaga TikToka nad konkurencją
Początki aplikacji w Polsce zdawały się nie wróżyć szczególnie świetlanej przyszłości. Apkę uznawano wówczas za zabawkę głównie dla młodych nastolatków, najdalej licealistów i tak miało pozostać. Dziś wciąż dominująca część użytkowników TikToka to ludzie młodzi, choć górną granicę tej grupy często stawia się na poziomie 24 roku życia. Może być tak dlatego, że minęło dobre kilka lat od startu aplikacji, a wraz z nią starzeli się jej pierwsi użytkownicy – niegdyś licealiści, dziś absolwenci studiów. Klucz do zrozumienia potęgi tej chińskiej platformy tkwi w tym, że TikTokowi udało się do siebie przekonać także reprezentantów starszych grup demograficznych. Wraz z rozwojem aplikacji, rozwijały się też treści na niej publikowane. Dzięki ewolucji od narzędzia służącego publikowaniu śmiesznych filmików i krótkich nagrań karaoke do wielotematycznej platformy o specyficznym kodzie komunikacyjnym grupa odbiorców znacznie się poszerzyła. Aby stworzyć nagranie, które zyska na popularności, jego treść musi być w jakiś sposób angażująca – ciekawa, zaskakująca, oryginalna. Co więcej, dobre TikTokowe filmiki cechuje bezpośredniość, zwięzłość i prostota przekazu. Ta mieszanka składników sprawia, że od oglądania ciężko się oderwać, bo wszystko łatwo się przyswaja, zazwyczaj wymaga minimalnej koncentracji i dobrze sprawdza się jako narzędzie do zabicia czasu w poczekalni albo w tramwaju. W pewnym sensie TikTok jest skutkiem ubocznym „spoważnienia” Youtube’a, który w ciągu ostatnich kilku lat przeistoczył się z internetowego „Śmiechu Warte” w coś na kształt uniwersalnej tematycznie telewizji on-demand. Jeśli nie masz czasu lub ochoty na dziesięciominutowe czy godzinne odcinki na Youtube, zawsze możesz przez minutę przejrzeć dziesięć krótkich nagrań na TikToku. Nie musisz ich nawet szukać, TikTok sam ci je podpowie korzystając z algorytmu, który odczytuje i zapamiętuje, jakie nagrania najbardziej przykuwają twoją uwagę. Ta łatwość i komfort użytkowania to czynniki skutecznie przyciągające użytkowników ze wszystkich grup wiekowych.
Jakie treści można znaleźć na TikToku?
Jednym słowem – lekkostrawne, bo tematycznie ograniczeń w zasadzie nie ma. Na TikToku odnajdziesz nagrania śmiesznych kotków i piesków, filmiki zawodowych tancerzy prezentujących nową choreografię, krótkie vlogi albo przystępne przepisy kuchenne od amatorów i szefów kuchni. Komunikacja marketingowa bardzo dobrze odnajduje się w takim wielotematycznym środowisku, dlatego też marki z całego świata coraz chętniej zabierają się do TikTokowania. Prowadzony przez nas profil Aviko Polska to dobry i prosty przykład, jak w takiej komunikacji można tę platformę wykorzystać. Nasze nagrania skupiają się wokół świata kuchni i sposobów na przyrządzenie markowych produktów. Publikujemy treści ciekawe, bo przydatne w gotowaniu, a jednocześnie łatwe do przyswojenia. TikTok jako platforma zdaje się najlepiej wiedzieć, że współczesny świat pędzi i ludzie mają mało czasu na prawie wszystko, dlatego o uwagę odbiorców trzeba ostro zabiegać. Proszę bardzo – jedno kliknięcie, dwa przesunięcia palcem po ekranie, a tu przepis na pyszną sałatkę. Wszystko zajęło 30 sekund, a mamy już prosty przepis na dzisiejszą kolację. Można schować telefon do kieszeni, bo na tym przystanku wysiadamy albo woda na herbatę już się zagotowała.