5 rad jak rekrutować pracowników na LinkedIn
Coraz więcej polskich firm, ze względu na swój międzynarodowy profil, przyjmuje angielski jako język komunikacji w miejscu pracy. To oczywiście otwiera możliwości do zatrudnienia pracowników z praktycznie całego świata i do tego właśnie LinkedIn nadaje się najlepiej. Co zrobić, żeby znaleźć najlepszych kandydatów?
5 rad jak dobrze przeprowadzić rekrutację na LinkedIn
1. Zadbaj o swój profil firmowy
Może to komuś wydawać się banalne, ale prawda jest taka, że LinkedIn to nie sekcja ogłoszeń w gazecie, lecz biznesowy portal społecznościowy, a zatem każda marka musi tam dbać o swój wizerunek. Najpierw podstawy – upewnij się, że wszystkie informacje na profilu firmowym są aktualne i nie zawierają błędów: nazwa, adres, telefon, strona internetowa, itd. Możesz być pewien, że kandydaci (i nie tylko) będą zaglądać na ten profil i nawet drobne błędy są bardzo niekorzystne wizerunkowo.
Pamiętaj także, aby uzupełnić wszystkie pola jakościowym contentem: logo, zdjęcie w tle, nagłówek, opis to kilka elementów, na które jako pierwsze zwrócą uwagę wchodzący na twój profil użytkownicy. Powinieneś zadbać, aby wszystkie te treści były dobrze przemyślane – skonsultowane ze specjalistami od marketingu, przygotowane przez grafików i copywriterów. Każdy fragment publikowanych tam tekstów musi przyciągać, intrygować, zachęcać.
2. Regularnie publikuj angażujące posty
Powiedzmy sobie wprost – wszystko, co robisz na LinkedIn, to twój pitch sprzedażowy. Nawet jeśli ktoś publikuje tam coś, co wydaje się nadawać raczej na mądrą książkę, możesz być pewien, że ten post ma coś „sprzedawać” – produkt, usługę, pracownika, firmę. Copywriting w postach musi wpisywać się w biznesowy profil portalu – pokaż, dlaczego warto zainwestować w twoją firmę albo co wyróżnia tę firmę spośród innych. Posty posłużą także do powiększania zasięgu ogłoszeń o rekrutacji. Standardową praktyką jest łączenie posta informującego o poszukiwaniach pracownika z profilu firmowego z postami osób odpowiedzialnych za rekrutację, którzy dzielą się tą informacją ze swoją siecią.
3. Mądrze i precyzyjnie zaprojektuj ogłoszenie
Oferta pracy, która trafi na listę ogłoszeń, znajdzie się tam wśród tysięcy (tak, tysięcy!) ofert publikowanych codziennie, a zatem każde słowo w nich zawarte musi być przemyślane. Precyzja i klarowność to kluczowa sprawa – nazwij stanowisko tak, aby kandydaci mogli zorientować się po samym tytule, czego dotyczy oferta. Określ, gdzie praca będzie realizowana, w jakim trybie (stacjonarnym, zdalnym czy hybrydowym), jaki to rodzaj współpracy oraz jaki stopień zajmuje dane stanowisko w hierarchii firmy. Samo ogłoszenie ma być zwięzłe, ale wyczerpujące – dokładnie określ obowiązki na danym stanowisku, a także minimalne i dodatkowe wymagania. Zacznij od wprowadzenia w kilku krótkich zdaniach, czym zajmuje się twoja firma, a potem od razu przejdź do rzeczy. Widełki wynagrodzenia są opcjonalne, ale mają swoje zalety. Jeśli oferujesz solidną pensję, dobrze jest to ujawnić. Dzięki temu potężnie zwiększysz zainteresowanie ofertą, a także odsiejesz ludzi, dla których mogą to być za małe pieniądze: win-win.
4. Korzystaj z bezpośredniego kontaktu przez InMail
Ta porada dotyczy przede wszystkim rekruterów, którzy chcieliby bezpośrednio skontaktować się z potencjalnym kandydatem. To jak najbardziej dobry ruch, ale pod jednym warunkiem – jesteś doświadczonym headhunterem i wiesz, że ta osoba (przynajmniej patrząc na jej CV) bardzo dobrze spełnia oczekiwania. Absolutnie nie posuwaj się do spamowania zaproszeniami do obcych ci osób bez wyjaśnienia, kim jesteś i o co chodzi, bo to nieprofesjonalne, choć niestety powszechne.
5. Skorzystaj z płatnych narzędzi: LinkedIn ads i Talent Solutions
Najprostszym sposobem na zwiększenie zainteresowania ogłoszeniem będzie jego promowanie. Wówczas twoja oferta pracy będzie wyświetlać się na szczycie wyników wyszukiwani osób wpisujących powiązane z tym stanowiskiem słowa kluczowe. Skuteczność tej metody to jednak dwie strony medalu. Z jednej, stanowczo zwiększysz liczbę zainteresowanych ofertą, ale z drugiej, niekoniecznie będą to zgłoszenia od osób, które mają cokolwiek wspólnego z tym stanowiskiem i daną branżą. Nie musisz jednak promować samego ogłoszenia – możesz użyć formatu, który będzie wyświetlał się jako post na tablicy użytkownika albo mniejszy banner z boku strony głównej.
LinkedIn Talent Solutions to z kolei specjalny serwis dla rekruterów, który wyposaża ich w dodatkowe możliwości wyszukiwania najlepszych kandydatów w zależności od kryteriów. Talent Solutions najlepiej sprawdzi się, jeśli masz dużą firmę, a rekrutacje odbywają się w trybie ciągłym i jesteś otwarty na kandydatów z różnych miejsc świata. Wyszukiwanie eksperta na wyspecjalizowane stanowisko to jak poszukiwania igły w stogu siana, dlatego wszelka dodatkowa pomoc może okazać się niezwykle cenna.