Uważna obserwacja tego, co dzieje się w Internecie to jedno z podstawowych zadań specjalistów od Social Media, dlatego robi się to po prostu na co dzień. Okresy przedświąteczne należą jednak do najgorętszych pod tym względem momentów w roku. Ludzie intensywnie przeszukują sieć i pytają o porady prezentowe. Dziś piszemy o tym, jak najlepiej wykorzystać to zjawisko za pomocą odpowiednich narzędzi.
Najważniejsze to słuchać
Marketing to w istotnej części praca kreatywna, ale tak naprawdę równie ważne jest aktywne nasłuchiwanie, co się w świecie dzieje. Nie chodzi tylko o grający na chwilowych trendach live marketing, ale również o podstawową zdolność dostosowania się do aktualnych trendów i oczekiwań klientów.
Jak obserwować trendy w Internecie?
Nietrudno domyślić się, że przy takiej skali, jaka dotyczy przemysłu marketingu internetowego, praktycznie codziennie powstaje jakieś nowe narzędzie, które może usprawnić i ulepszyć działania marketingowe w Internecie. Aplikacje do monitoringu istnieją już od dłuższego czasu i część z nich już ugruntowała sobie mocną pozycję na rynku. W takiej sytuacji wyzwaniem może okazać się wybór najlepszej opcji, a zatem trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czego dokładnie potrzebujemy i jak bardzo zaawansowane usługi nam się przydadzą. Tutaj pokrótce omówimy 4 kluczowe aplikacje do monitoringu Social Media.
Brand24
To najpopularniejszy i największy w Polsce monitoring wzmianek o firmach z social media, serwisach informacyjnych, blogach, forach, stronach z recenzjami i innych. W serwisie tym znajdziesz możliwość śledzenia strumienia wzmianek, czyli bieżących wypowiedzi o marce, dzięki czemu można na nie stale reagować i odpowiadać. Dodatkowo daje możliwość analizowania wykresu natężenia dyskusji. To przejrzysta prezentacja zmian w intensywności ilości wzmianek i zasięgu. Dzięki temu można analizować, jak trend ten zmienia się na przestrzeni dni, tygodni a także miesięcy. Wszystkie zebrane dane można eksportować i na ich bazie tworzyć ciekawe i urozmaicone raporty. Co więcej Brand24 pozwala włączyć alerty, które w czasie rzeczywistym informują o wszelkich komunikatach o marce. To szczególnie ważna opcja dla osób zajmujących się obsługą dużych, popularnych marek.
Hootsuite
Aplikacja z sową w logo należy do najpopularniejszych i najbardziej cenionych w branży. Niewątpliwą zaletą Hootsuite jest prostota obsługi przy jednocześnie solidnym zestawie funkcji. Dzięki temu narzędziu możemy obserwować najważniejsze tematy i trendy na podstawie słów kluczowych, lokalizacji czy też hashtagów. Hootsuite obsługuje praktycznie każdą platformę społecznościową, a podstawowy pakiet usług jest darmowy. Za opłatę dostępu do konta premium zyskujemy możliwość obserwacji dyskusji w Social Media na żywo, a więc dysponujemy niezwykle aktualną wiedzą o tym, co ludzie mówią.
Nexalogy
Darmowa gratka dla fanów wykresów i w ogóle wszelkiego rodzaju wizualizacji danych. Nexalogy pozwala obserwować większość platform społecznościowych oraz inne strony internetowe. W pakiecie dostajemy także te standardowe funkcje wymieniane w Hootsuite, jak na przykład monitoring trendów na podstawie hashtagów. Niewątpliwie kuszący jest brak opłat, za którym z jednej strony idzie brak szczególnie wyszukanych usług, ale z drugiej i tak uzyskuje się dostęp do solidnej palety funkcji.
Tweepsmap
Omawiane tu przez nas trio zamyka wynalazek wyspecjalizowany w obserwowaniu trendów na jednej konkretnej platformie – na Twitterze. Tweepsmap jest darmowy i podobnie do Nexalogy wyposażony w generatory rozmaitych wizualizacji danych. Wybór tego narzędzia może być szczególnie opłacalny, gdy Twitter jest dla nas kluczową przestrzenią działań. Twitterowe dyskusje i komunikaty są specyficzne pod wieloma względami, tak jak i sami użytkownicy portalu. Stąd właśnie skorzystanie z wyspecjalizowanego w Twitterze narzędzia może w pewnych sytuacjach okazać się najlepszym wyborem.