Reklama na Facebooku to konieczność
Kwestia metodyki w zakresie ustawiania kampanii reklamowych na Facebooku to nieustannie gorący temat zarówno dla usługodawców, jak i usługobiorców. Dziś, aby zaistnieć szerzej na Facebooku jako marka, konieczne jest regularne uruchamianie na tej platformie dobrze skrojonych kampanii reklamowych. To czyni tę problematykę kluczową z punktu widzenia realizacji strategii marketingowych w mediach społecznościowych. Oczywiście reklamy dla marki można wykupować nie tylko na Facebooku, ale to właśnie na tej platformie narzędzia używane do projektowania i publikacji kampanii reklamowych są najbardziej złożone. Potężne instrumentarium do dyspozycji specjalistów od marketingu w Social Media otwiera jednak szerokie pole możliwości, ale rodzi też zasadniczy problem – poziom kompetencji konieczny do obsługi tegoż menadżera reklam. W tym artykule objaśniamy podstawowe zasady realizacji takich kampanii reklamowych, tak aby zarysować, czego każda firma może oczekiwać od specjalisty od facebookowych reklam. Na starcie musimy jednak powiedzieć sobie wprost – bez kampanii reklamowych twoja marka nie urośnie w Social Media.
Określ cel kampanii i grupę docelową
Aby kampania reklamowa przyniosła zadowalające efekty dla zleceniodawcy potrzebne są rzecz jasna odpowiednie nakłady finansowe, ale nie tylko. Projekt skutecznej kampanii musi opierać się na precyzyjnym zdefiniowaniu, do kogo ma trafić i jaki ma przynieść rezultat. Facebook pozwala na planowanie kampanii o rozmaitych celach: może m.in. zbierać leady, poszerzać zasięg rozpoznawalności profilu, budować wyniki sprzedażowe przedmiotów z katalogu czy też generować aktywność pod postami. Ekspert od reklam dopasuje odpowiednio opcje kampanii, tak aby realizowała oczekiwania zleceniodawcy – to pokazuje, jak ważny jest precyzyjny i klarowny brief ze strony firmy. Potrzeby marki trzeba określić także pod kątem tego, do kogo ma dana kampania reklamowa dotrzeć. Pierwszym odruchem jest często chęć dotarcia „do wszystkich” albo „do jak największej ilości ludzi”. W rzeczywistości rzadko kiedy tak szerokie działania reklamowe są opłacalne. Zawężanie targetu najczęściej rozpoczynamy od ustalenia podstawowych zmiennych demograficznych grupy: płci, wieku i miejsca zamieszkania. Zazwyczaj któryś z tych kryteriów będzie w procesie targetowania istotny albo odwrotnie – zupełnie nieistotny i będzie stanowić pierwszy krok ku ustaleniu grupy docelowej. Warto podkreślić, że Facebook umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie na lokalizację, nawet z możliwością wybrania ulicy, na której mają mieszkać odbiorcy. Dalej będziemy zwykle określać zainteresowania potencjalnych odbiorców reklamy oraz ich inne cechy, a tych Facebook oferuje bez liku. Istnieje w tym zagadnieniu jednak pewien haczyk – nazbyt zawężony target spowoduje, że nie dotrzemy do wielu osób, które mogły i powinny stać się odbiorcami naszej reklamy. Na dodatek poniesiemy tego odpowiednio wyższe koszty, ponieważ im bardziej zawężony target, tym droższa kampania.
Skorzystaj z pomocy specjalistów
Puszczanie reklam na Facebooku może z początku wydawać się na tyle proste, by samemu zadbać w ten sposób o swój biznes albo wyznaczyć do tego kogoś bez doświadczenia, z przekonaniem, że sobie poradzi. W rzeczywistości na skuteczne prowadzenie kampanii reklamowych na Facebooku składa się kilka umiejętności, których zestaw posiadają raczej tylko specjaliści od reklamy w Social Media. Po pierwsze, poprawne targetowanie to swego rodzaju sztuka wymagająca wiedzy o danym społeczeństwie i swoistego społecznego instynktu. W tym najlepiej sprawdzą się dobrze wykształceni socjolodzy i psycholodzy społeczni, którzy powinni mieć relatywną łatwość w określaniu grupy docelowej, ale także umieć wprowadzać odpowiednie korekty po analizie wyników kampanii. Po drugie, istotne jest doświadczenie w marketingu Social Media – algorytmy skuteczności różnych reklam na Facebooku ciągle ulegają zmianom i dobrze, gdy specjalista jest z nimi na bieżąco. Wówczas możesz liczyć, że ekspert od reklam odwiedzie cię od kampanii tak sprofilowanej, że okazałaby się mało efektywna za sprawą niekorzystnego algorytmu. Doświadczenie przyda się także w szacowaniu budżetu na kampanie Dobry marketer nie tylko wyciśnie maksimum z każdej wydanej złotówki, ale również powie ci wprost, że proponowany przez zleceniodawcą budżet jest zbyt duży lub – co znacznie częstsze – stanowczo za mały. Ostatni element, który wyróżnia specjalistów od facebookowej reklamy, to stałe trzymanie ręki na pulsie. Zgłaszając się do solidnej agencji Social Media możesz być pewien, że spece od reklamy będą trzymali rękę na pulsie, to znaczy będą na bieżąco kontrolować efekty kampanii i proponować odpowiednie korekty. Co więcej, jeżeli zleceniodawca podchodzi bardzo poważnie do akcji reklamowych na Facebooku, agencja może mu zaproponować kampanie pilotażowe poprzedzające kampanię właściwą. Polega to na publikowaniu więcej niż jednej kampanii o zróżnicowanych targetach i analizowaniu, która konfiguracja reklam przynosi najlepsze efekty i dopiero w oparciu o tę wiedzę uruchomienie właściwej kampanii. Firmy coraz chętniej sięgają po pomoc zewnętrznych specjalistów, mając świadomość, jak wiele czynników wchodzi w grę w marketingu w Social Media, dlatego planując reklamę na Facebooku warto rozważyć wsparcie agencji. Zdejmie to ciężar wielu obowiązków z części pracowników firmy, a zarazem zagwarantuje spokój i poczucie, że reklama w mediach społecznościowych jest w dobrych rękach.