Kluczowe zasady dobrego BRANDINGU
Każdego dnia najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe odnotowują tysiące zapytań o to, jak stworzyć logo. To zupełnie normalne, biorąc pod uwagę, że mówimy o najważniejszym elemencie graficznym, z jakim kojarzona ma być dana usługa lub produkt. Jak zatem sprawić, by ten znak rozpoznawczy był dobrze zaprojektowany i wiernie oddawał ducha naszej marki?
Logo to nie wszystko
Postawione wyżej pytanie jest podchwytliwe – owszem, istnieją zasady dotyczące tego, jak zaprojektować dobre logo firmowe i warto o nich pamiętać. Najpierw jednak należy pamiętać, że na samym logo nigdy nie powinny kończyć się działania brandingowe firmy. Czym więc jest branding?
Ogólnie rzecz biorąc, branding to szeroko rozumiane działania skupione wokół budowania wizerunku marki. Duże firmy na całym świecie inwestują dziś w rozwój własnych, wewnętrznych działów do tzw. employer brandingu, czyli pracy na rzecz kreowania wizerunku firmy jako pracodawcy. To skutek wyraźnie zarysowującej się dysproporcji między gigantycznym zapotrzebowaniem na pracowników technicznych w branży IT, a ich ograniczoną podażą. Niemniej jednak można powiedzieć, że działania brandingowe są potrzebne każdemu podmiotowi, który musi mierzyć się na rynku z jakąś konkurencją.
Jak dobrze zaplanować branding?
Kreacja w brandingu zaczyna się nie tyle od projektowania logo, co od samego ustalenia firmy z projektantami, jaki ta firma ma albo chciałaby mieć charakter i wizerunek. Na tym etapie projektowania ustala się najbardziej podstawowe elementy tegoż wizerunku. Jednym z nich będzie paleta barw stosowana w obrębie całej identyfikacji wizualnej.
Dobierz właściwe kolory
Choć możemy mieć wrażenie, że każdy kolor ma jakieś swoje znaczenie, to jest to nie do końca zgodne z prawdą. Barwy mają natomiast pewne nieodłączne cechy, za sprawą których budzą w nas skojarzenia. Klasyczne, najszerzej znane, dotyczą takich kolorów, jak zielony, niebieski czy czerwony. Zieleń przywołuje oczywiście na myśl florę, jako że kolor ten w różnych odcieniach występuje w niemalże każdym typie rośliny na całym świecie. Właśnie dlatego zielony kojarzy nam się z naturą, błękit nieba ze spokojem, a czerwień z energią, gwałtownymi emocjami czy miłością. Rzecz w tym, że w rzeczywistości te skojarzenia i znaczenia kolorów są dużo szersze, dlatego trzeba mieć na uwadze, że dobór barw musi być bardzo przemyślany. Dość powiedzieć, że wydźwięk kolorów różni się w zależności od kontekstu kulturowego – na przykład w Japonii biel to kolor żałobny.
Logo nie musi być minimalistyczne
Prawdopodobnie najważniejsza zasada projektowania znaków graficznych, to konieczność zachowania ich czytelności, niezależnie od rozmiaru. Stąd też wziął się trend minimalistycznego redesignu starych logo, które nierzadko tworzono w sposób dość ornamentalny. Hasło „mniej znaczy więcej” wciąż podbija serca grafików i innych specjalistów od brandingu – upraszcza się kształty, usuwa płynne przejścia kolorów (tzw. gradienty), redukowana jest ilość motywów zawartych w logo. To wszystko dobry kierunek, pod warunkiem, że dla marki kluczowa jest czytelność znaku bez względu na wymiary. Są jednak znaki, których wartość mocno osadzona jest w ich nienowoczesnym wyglądzie. Te zazwyczaj podlegają wyłącznie kosmetycznym zmianom, mającym na celu ujednolicenie palety barw, opracowanie albo dopracowanie księgi znaku, itp.
Logo musi być oryginalne
Ostatnia, ale nie mniej istotna kwestia to oryginalność. Choć czasami może wydawać się kuszące skorzystać z tego, co już istnieje i odniosło sukces, poprzez powielenie. Nie chodzi jednak wprost o plagiat, a o ewidentne nawiązania do jakiegoś rozpoznawalnego na rynku znaku. Tego należy absolutnie unikać. Każda identyfikacja wizualna, która przyniosła marce rozwój czy zainteresowania, zrobiła to dlatego, że była wyjątkowa. Owszem, zdarzają się podobne znaki, podobne motywy pośród dużych marek, ale to raczej zawsze czysty zbieg okoliczności. W brandingu chodzi bowiem o to, by uwypuklić unikalną wartość tej jednej marki i pokazać, że jest jedyna w swoim rodzaju.
Wszystkie te elementy są kluczowe w tworzeniu kreacji dla firm, ale wszystko zaczyna się od dobrego planu. Ten pomożemy Ci stworzyć w ramach naszej oferty kreacja: https://umbrella.pl/oferta/kreacja. To co, gotowi na budowanie tożsamości swojej marki?
Więcej treści marketingu spożywczego znajdziesz na wiadomoscispozywcze.pl